עשרה מיתוסים ועובדות על מחלת הסוכרת

סוכרת היא מחלה מטבולית (כלומר מחלה שבהן הגוף אינו מסוגל לפרק תרכובת מסוימת) המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן. בקרב הציבור השתרשו מספר רב של עובדות מוטעות ומיתוסים על מחלת הסוכרת הגורמים לעיתים לפחד לא רציונאלי מפני המחלה ולחוסר הבנה של הדרכים להימנע ממנה ולטפל בה. הנה עשרה מיתוסים ועובדות על מחלת הסוכרת.

אנשים עם סוכרת אינם יכולים לעסוק בספורט או פעילות גופנית מאומצת – לא נכון לחלוטין.

פעילות גופנית היא חלק חיוני של תוכנית ניהול סוכרתית. שמירה על משקל בריא ורמת הכושר גבוהה הם גורמי מפתח שמסיעים לחולי סוכרת לחיות חיים ארוכים ומספקים עם המחלה.

אנשים עם סוכרת אינם יכולים לאכול מאכלים המכילים סוכר – טעות

חולי סוכרת יכולים לאכול סוכר וממתקים בדיוק כמו כאלו שאינם חולי סוכרת. המפתח הוא מתינות והבטחה שחטיפים ממותקים ישולבו במשטר אכילה בריא עם מינון מתאים של אינסולין.

כל חולי הסוכרת חייבים לקבל זריקות אינסולין – טעות

ישנם סוגים שונים של סוכרת. אנשים עם סוכרת מסוג 2 מסוגלים לרוב  לשלוט בתסמיני הסוכרת  עם דיאטה ופעילות גופנית. בדרך כלל רק אנשים עם סוכרת מסוג 1, חייבים להשתמש בזריקות אינסולין כדי לווסת את כמות האינסולין בגופם.

אפשר לקבל סוכרת מאכילת יתר של מאכלים המכילים סוכר. – טעות

אי אפשר "לקבל " סוכרת על ידי אכילת יותר מידי ממתקים. הסוכרת מתרחשת עקב נטייה גנטית ו/או מזיהום חמור היוצר תגובה אוטואימונית בגוף.

סוכרת מופיעה רק אצל אנשים שמנים במיוחד – לא נכון

סוכרת יכולה להשפיע על אנשים בכל שלבי הכושר והבריאות. סוכרת מסוג 2 מקושרת בדרך כלל עם גורמים בסגנון החיים כמו השמנה, עם זאת, מבנה גוף רזה אינו ערובה מפני התפתחות של סוכרת.

אנשים החולים בסוכרת מתים צעירים – כבר לא נכון

עובדה זו הייתה נכונה בשנת 1920. אבל בזכות גילוי האינסולין והתקדמות הרפואה במהלך 9 העשורים האחרונים, סוכרת אינה גזר דין מוות יותר. אנשים עם תסמיני הסוכרת המנוהלים כראוי הם בעלי סיכוי לחיות חיים ארוכים ומלאים כמו אנשים שאין להם סוכרת.diabetes

אנשים עם סוכרת אינם יכולים להקים משפחה ולנהל חיים נורמליים. – טעות גדולה

הודות לבדיקות סוכר קבועות בדם והיכולת לצפות מראש את הצורך באינסולין לאחר ארוחות וחטיפים, רוב חולי סוכרת יכולים להקים משפחה, עבוד כמעט בכל עבודה ולחיות חיים נורמליים.

מחלת הסוכרת יכולה יכול להיות מנוהלת ונשלטת על ידי דיאטה בלבד, היא בכלל לא בעיה גדולה כל כך. – לא נכון.

סוכרת בלתי מבוקרת עלולה לגרום בעיות קטלניות רבות. סוכרת היא עניין גדול וצריכה להיות מנוהלת בדיוק לפי המלצות הצוות הרפואי המטפל, כדי למנוע סיבוכים. בעוד כמה סוגים של סוכרת אינם דורשים זריקות אינסולין או תרופות כמו מטפורמין, סוגים אחרים מסתמכים על תרופות על מנת שהחולה יוכל להמשיך לחיות.

אנשים החולים בסוכרת סובלים ממחלות יותר מאנשים ללא סוכרת. – לא נכון

סוכרת לא הופכת אנשים להיות פגיעים יותר לשפעת או צינון. למעשה, רוב חולי סוכרת נוטים לשמור בצורה הדוקה על נוהליים סניטריים על מנת להימנע מווירוסים וחיידקים, זאת משום שמחלות ויראליות כגון  שפעת גורמות לסוכרת להיות קשה לניהול.

אינסולין מרפא סוכרת. – לצערנו זה אינו נכון.

אינסולין אינו מרפא סוכרת אלא רק עוזר להתמודד איתה. אין תרופה כלשהי המרפאה סוכרת ומעלימה אותה כליל. כיום נערכים מחקרים וניסויים קליניים רבים המחפשים באופן פעיל תרופה לסוכרת  ונותנים תקווה שיום יבוא וגם מחלה זו תוזכר רק בספרי ההיסטוריה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *