עשר דרכים קלות לזהות שקרנים

day 5

אנשים משקרים כל הזמן. תלוי ברמת המיומנות שלהם,  זה יכול להיות קשה לקבוע מתי מישהו משקר לך. האם אתה יודע כיצד לזהות את הסימנים כשמישהו משקר לך? חלק מהסימנים ברורים ואילו אחרים נמצאים בתת ההכרה, אבל יש דרכים לתפוס מישהו בשקר, אתה רק צריך להכיר את הסימנים.

הנה כמה דרכים קלות לזהות שקרנים ולהבחין בשקרים.

קשר עין

אדם שמשקר ינסה להימנע מקשר עין או לחילופין יצור קשר עין ממושך. שמישהו משקר, הוא עלול לחשוש שהשקר ישתקף בעיניו ולכן הוא ינסה להימנע מקשר עין ויביט לכיוון הרצפה או הרחק מהעיניים שלך. לעומת זאת אנשים שמאמינים כי אם הם יביטו לך בעיניים הדבר יהפוך אותם לאמינים יותר, יבהו לך בפרצוף בצורה רציפה ומוגזמת.

השתהות וניסיון למשיכת זמן

טקטיקות השתהות נפוצות למדי כאשר משקרים.

אם אתה שואל שאלה השקרן עשוי לשאול אותך שאלה כמו "מאיפה אתה מקבל את המידע הזה?", השהות מאפשרת  לו להשיג זמן על מנת לחשוב במהירות ולהמציא תשובה הולמת (ושקרית) לשאלה שלך.

שפת גוף מוזרה

שקרן לעתים קרובות מתנועע בעצבנות, מתרחק מהאדם אליו הוא מדבר, ממצמץ במהירות, מחייך פחות ויש שינויי בנימת קולו. הוא עשויי לשלב את זרועותיו בצורה שמראה על "סגירות".

התנועות העצבניות יכולות להתבטא בנגיעה בפנים, אוזן או אף. יתכן גם שהוא גם ישחק עם המפתחות או פריט אחר שיש לו ביד.

גם יתר אינפורמציה יכולה להעיד על שקר

לפעמים שקרנים מספקים מידע נוסף מבלי שהתבקשו לעשות את זה. נראה שהם חושבים שעל ידי הוספת פרטים וייפוי הסיפור הוא יהפוך לאמין יותר. מה שקורה הוא שהסיפור נעשה מסובך יותר ואמין פחות. ככול שהסיפור יותר מפורט כך סביר יותר שהוא אינו קרוב לאמת.

שקרנים נוטים לההתקיף

מי שמספר שקר נוטה להתקיף יותר. הוא יעשה כל שביכולתו כדי להסיט את תשומת הלב שלך הרחק ממנו, יכעס ויהפוך תוקפני אם תטיל ספק בסיפור. אנשים שאומרים את האמת נוטים ללכת בכיוון ההפוך ויתגוננו אם תטיל ספק בסיפור שלהם.

פרטים לא חשובים

אדם משקר נוטה לפאר את סיפוריו בפרטים חסרי חשיבות תוך הימנעות מפרטים חשובים. פרטים מוגזמים גורמים לשקרן להרגיש טוב יותר, אבל מי ששומע את השקר יקבל את התחושה שמשהו בהחלט לא בסדר. פרוט יתר בסיפורו של השקרן יכול גל להקל על גילוי השקר, אפשר לנסות לזכור (או לרשום) את הפרטים של הסיפור, ולשאול שאלות על פרטים אלו מאוחר יותר כדי לבדוק המשכיות.

תנועות עיניים

אם אתה פנים אל פנים עם האדם החשוד בשקר (ולא בטלפון) צפה בתנועות העיניים שלו. כאשר אדם מנסה לזכור פרטים הוא נוטה להזיז את העיניים למעלה ובכיוון שמאל אם הוא ימני. בזמן שקר, העיניים ינועו למעלה וימינה. אנשים שמאליים עושים תנועות דומות, אך בכיוון ההפוך.

אנשים גם נוטים למצמץ במהירות ("רפרוף עין"), כאשר הם משקרים, העפעפיים נוטים להיסגר לזמן ארוך יותר ממצמוץ רגיל כאשר אדם שומע משהו או רואה משהו שהוא אינו אוהב. תנועות ידיים לכיוון העיניים יכולות גם כן להיות אינדיקציה נוספת של "חסימת" האמת.

הזעת יתר

יש אנשים שמזיעים יותר כאשר הם משקרים. מדידת זיעה היא אחת הבדיקות שנמדדות בזמן בדיקת פוליגרף, אבל הזעה בפני עצמה אינה אינדיקציה ברורה של שקר. יש אנשים שמזיעים יותר כאשר הם עצבניים או אם הם ביישנים.

הזעה יחד עם הסמקה, רעד וקושי בבליעה יכולים להיות אינדיקציה טובה וברורה יותר שמישהו שמשקר לך.

שים לב להבעות פנים מזעריות

המדד האמיתי של רגשותיו של אדם יהבהב במהירות על פניו בתחילת השיחה. זה יכול להיות חצי חיוך או מבט מודאג שנמשכים כמה שניות.

הבעות פנים מזעריות קטנות כאלה נקלטות על ידי התת מודע שלך ויגרמו לך לפקפק באמיתות סיפורו של האדם מולך, זאת למרות שלא תמיד תדע למה אתה חושב כך. סמוך על האינסטינקטים שלך.

הרבה אנשים נוטים להרגיש "תחושת בטן" כשמישהו משקר להם, תחושת הבטן הזו נובעת מצפיית התת מודע בהבעות פנים הקטנות במהלך שיחה.

ההבעות הללו באות וחולפות במהירות אבל אם תחפש אותן תוכל להבחין בהן.

בקש לשמוע את הסיפור שוב

בקש מהחשוד בשקר לחזור על הסיפור שלו שוב. אם הסיפור מפוברק יהיה לו קשה מאוד לזכור את כל הפרטים שהוא נתן לך בסיבוב הראשון. ניתן להבחין כי האדם נראה מאוד לא נוח ומודאג לגבי חזרה על הסיפור בפעם השנייה. ככל שהסיפור מורכב ובעל פרטים יותר כך יהיה קשה לשקרן לשחזר את הנאמר בפעם השניה.

רוב הזמן קל לדעת מתי מישהו משקר לך. אתה מרגיש את זה, ויודע שהאדם מולך אינו מהימן במאה אחוז. אם תתחיל להסתכל יותר מקרוב על ההתנהגות והתנועות שלו, תוכל להבחין בהרבה דברים יותר בקלות.

בהתחלה תוכל לשייך את הדברים לתחושת בטן, אבל במהרה תגלה שאתה ממש רואה את הדברים.

קל לגלות שקרים כשאתה יודע ומבין כמה קווים מנחים עיקריים ומביט יותר בקרוב באדם איתו אתה מדבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *