עשרה דברים שהמוח שלך עושה ואתה לא מודע להם

fMRI Jumping Brain by Emilio Garciaרוב הזמן, אנחנו כל כך רגילים שמוח שלנו מתפקד בצורה חלקה ובאופן אוטומטי עד כי אנחנו לא עוסקים יותר מידי בסוגיה מה בדיוק קורה מתחת לגולגולת שלנו.

הליכה, אכילה, עבודה פיזית מאומצת או עבודה משרדים משעממת. כל הדברים האלו נראים מאוד טבעיים וקלים לביצוע, אבל, כל אחד ואחד מהם נעשה באמצעות סדרה של פונקציות שמבצע המוח בלי שאנחנו אפילו מודעים להם.

הנה כמה יכולות ותכונות של המוח האנושי שאתה משתמש בהם מידי יום ואינך מודע להם.

זיכרון עבודה

תחשוב פתרון תרגיל במתמטיקה לרגע.בין אם אתה אוהב מתמטיקה,או שונא את זה, אתה בהחלט מכיר את מה שעובר בראש שלך בזמן פתרון בעיה. המוח שלך מחזיקי חידות מרובות של מידע ומתפעל אותם למעשה כדי לפתור את הבעיה, אתה משתמש ביכולת מנטאלית המכונה זיכרון עבודה. במילים אחרות,זיכרון עבודה הוא דרך לזכור לא רק משהו שאתה כבר יודע, כמו הנוסחה לפתרון הבעיה במתמטיקה, אלא לפרש וליישם את המידע "בזמן אמת" כדי לפתור את הבעיה על ידי שימוש בנוסחה זו,ו לכן הוא מרכיב קריטי ללמידה וקבלת החלטות.

ויסות רגשות

אם אתה כמו רבים מאיתנו, בשלב זה או אחר,אתה צריך לעבוד כחלק מצוות. אבל, לעתים אתה עשוי לגלות כי חבר בצוות שלך עושה משהו שאתה לא מסכיםא יתו וזה גורם לך לכעוס.האם אתה הולך לשחרר את מלוא כעסך עלהאדם הזה?

לא,אני מקווה שאתה לא תעשה זאת הודות לתפקוד המוח המכונה ויסות עוצמת הרגשות (emotional self-regulation). כל עוד שאתה מפעיל את ה"שריר נפשי" הזה בצורה מספקת הוא מוכן כדי שאתה תוכל ותדע איך להתגמש.

פרוש מידע חושי

כשאתהמריח ריח מתוק אתה יכול לזהות אותוכשוקולד?האם אתה יכוללהכיר בכךשאתהמלטף חתול ולא כלב?בשני המקרים התשובה לרוב היא כן, זה בגללשהמוח שלך מסוגל לפרשמידע שמגיע מאחד החושים (ראיה, שמיעה, ריח, מישוש, טעם).

התיאוריה של התודעה

תיאוריית התודעה היא היכולת לייחס מצבים נפשיים, אמונות,כוונות, רצונות, העמדת פנים, ידע, וכו לעצמך ולאחרים ולהבין כי גם לאחרים ישאמונות, רצונות וכוונות שונות משל עצמך.

בזכות היכולת לייחס מצבים נפשיים לאחר ולעצמך, מתאפשרת הבנה וניבוי של התנהגות הפרט והזולת

איך היית מרגישאם חבר טוב שלך היה מודיע פתאום על קידום בעבודה?אתה בטח היית מאוד מאושר ויכולת לדמיין בדיוק איך הוא מרגיש.זאת בשל תפקוד המוחה מכונה תאוריה של התודעה, כלומר יש לך תובנה לעולמות של אנשים אחרים.

ביצוע סידרתי של פעולות

כאשר אתה צריךלהשלים פרויקט ללימודים, עבודה או תחביב.לפני שתתחיל,אתה צריךלהבין מהו הצעד הראשון שעליך לעשות, ולאחר מכן את שאר השלבים ברצף.

היכולת של המוח שלךלעשות את זה,ולסדר עבורך את השלבים השונים של הפרויקט לפי סדר הדברים שיש לבצע או לחילופין לפי סדר החשיבות שלהם ידועה כיכולת ביצוע סידרתי.

אינהיביציה

אינהיביציה או עכבה (באנגלית Inhibition או Effortful Control – EC), מתייחסת ליכולת הדיכוי של תגובות או פעולות מסוימות, על ידי הפסקתן או מניעתן‏.

האם אתה בדיאטה ? איך אתה שומרעל עצמך מפני אכילת חפיסת שוקולד? למעשה,המוח שלך עושה את זה בשבילך עם פונקציה המכונה אינהיביציה או עכבה.

תשומת לב

תאר לעצמך שאתה נמצא על החוף.יש אנשים סביבך,ילדים משחקים וצוחקים,הגלים מכים על החוף. עם זאת,אתה עדיין יכול לחסום את כל הרעשים האלו ולמקד את תשומת הלב שלך בספר שאותו אתה קורא. זוהי אחת מתכונות המוח הנפלאות הקרויהתשומת לב.היכולת להתמקד במחשבה מסוימת או  במעשה מסוים תוך הדחקה וסינון של כל הרעשים והפעילויות שמסביב.

זיכרון עבודה מול זיכרון לטווח ארוך

כאשר אתה זוכר מספר טלפון מסוים שניתן לך לפני שעה או זוכר את מה שעשיית לפני שלוש שנים, אתה חשוב שאתה פשוט משתמש בזיכרון שלך, אבל למען אמת, אתה משתמש בשני סוגים שונים של זיכרון. את מספר הטלפון שניתן לך לפני שעה אתה זוכר באמצעות זיכרון העבודה, שהוא אחסון מוגבל שבקרוב תוכל לשכוח אותו, את מה שעשית לפני שלוש שנים אתה זוכר תוך שימוש בזיכרון לטווח ארוך, שהוא כמעט בלתי מוגבל.

תפקוד מוטורי

כשאתה הולך ברחוב, עובד עם המחשב או לוחץ את ידו של ידיד, אתה משתמש בתפקוד המוטורי של המוח שלך. זה הוא היכולת שלנו להניע את הגוף ולטפל באובייקטים.

עיבוד חזותי ומרחבי

עיבוד חזותי הוא הרצף של צעדים שמבצע המוח במידע הויזואלי שזורם מהעיניים והופך למידע קוגניטיבי.

כאשר אתה רואה M גדול בפינת הרחוב, אתה מכיר בכך כסימן למסעדת ההמבורגרים של מקדונלד, נכון? זאת, משום שהמוח שלך מעבד את המידע הוא באמצעות היכולות החזותיות שלו.

כפי שניתן לראות, אנחנו צריכים הרבה יותר מאשר "זיכרון" או " אינטליגנציה" על מנת ליהנות מחיינו, ולכן חשוב ללמוד כיצד לשפר ולשמור על מגוון רחב של תפקודי מוח, לא רק אחד. המוח עובד, קולט ומעבד מידע ללא הפסק – למרות שאתה לא מודע לכך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *