עשרה סימני אזהרה שאתם במערכת יחסים לא בריאה

עדיף להיות לבד מאשר עם האדם הלא נכון

ישנן סיבות רבות מדוע אנשים נשארים במערכת יחסים לא בריאה. יש כאלה שלא מבינים או לא מוכנים לקבל את העובדה שמערכת היחסים שלהם אינה בריאה, יתכן שהם חוששים או מרגישים חסרי כוח פנימי כדי לעזוב. חלק מהאנשים מאמינים שהם יוכלו לשנות את בן או בת הזוג שלהם ודברים ישתפרו.

האמת העצובה היא שיחסים לא בריאים לא הופכים טובים יותר בדרך כלל,  לרוב יחסים לא בריאים הופכים לחולניים וכשהם סוף סוף נגמרים הם משאירים אחריהם צלקות פיזיות ונפשיות שקשה להתאושש מהן.

סימני אזהרה למערכת יחסים לא בריאה

קל לראות את סימני האזהרה של מערכת יחסים לא בריאה, אם אתה יודע מה לחפש. ראשית, כל דבר שגורם לך להרגיש לא נוח או פחד הוא דגל אדום ברור. מובן מאליו שאם אחד מבני הזוג צורך אלכוהול בצורה מופרזת או משתמש בסמים מסוכנים מערכת היחסים אינה בריאה, אבל יש הרבה סימני אזהרה אחרים שיש צורך להיות מודע אליהם. אם אחד הסימנים האלו מתגלה רצוי לעזוב ובמהירות האפשרית

תוקפנות

התנהגות אגרסיבית ותוקפנית היא התנהגות לא בריאה בכל מצב אבל בייחוד הדבר נכון במערכות יחסים. התעללות פיזית היא רק סוג אחד של התנהגות תוקפנית. כל סוג של כוח פיזי הוא לא בריא, לא רק מכות וסטירות, גם דחיפות ותפיסות.

התוקפנות אינה חייבת להיות מופנית ישירות כלפי בן הזוג.  גם התנהגות אכזרית כלפי בני אדם אחרים או בעלי חיים היא סימן לתוקפנות, כמו גם גילויי כעס שכולל צעקות רמות, קללות או זריקת חפצים.

כל פעם שמורגש איום או פחד במערכת יחסים, אסור לחכות ולקות שהמצב ישתפר. יש לצאת ומהר.Warning Signs of an Unhealthy Relationship

שליטה

כל הסוג של חוסר איזון בכוח או ניסיון לשליטה באחר במסגרת של מערכת יחסים אינם בריאים. בכל פעם שאדם אחד רואה את האחר כלא שווה ונחות, קיים חוסר איזון כוחני ומסוכן.

ביחסי שליטה האדם האחר מצפה ממך לעמוד בציפיות שלו לגבי מראה, התנהגות או אורח חיים. לרוב יתכן גם ניסיון לתרץ את השליטה בתרוץ  שהם רק מנסים לעזור לך לקבל החלטות טובות יותר או שהם יודעים מה הדבר הטוב ביותר בשבילך, אבל זה לא באמת קשור למה הכי טוב בשבילך, זה הצורך שלהם לשלוט בך.

דגל אדום וברור להתנהגות שליטה היא הרגשה של נחיתות, חוסר כוח להחליט או להוציא לפועל את ההחלטות שלך.

רכושניות

התנהגות רכושנית עשויה ללבוש צורה של קנאה אובססיבית או בידוד כפוי.

בן או בת הזוג המפגינים התנהגות כזו יגידו לך שזה פשוט בגלל שהם אוהבים אותך כל כך ודואגים לך, אבל רכושנות אינה קשורה לאהבה, רכושניות מעידה בעיקר על חוסר אמון קיצוני.

הם יכולים לשקר או להמציא תירוצים כדי למנוע ממך לבלות זמן עם אנשים אחרים, כמו לומר שהם חולים או ליצור משבר מדומה לדוגמא.

הם אפילו יכולים להתקשר או לקפוץ באופן בלתי צפוי על מנת " לבדוק אתכם". בהתחלה, התנהגות זו יכולה להרגיש כמו אהבה עזה, אבל זו לא אהבה, זו הטרדה. הגיע הזמן לזוז.

אנוכיות

כולנו יכול להיות אנוכיים מעת לעת, זה חלק הכרחי של שימור עצמי. מתי אנוכיות הופכת לבעיה?  כאשר הכול מסתובב סביב צד אחד בלבד, ללא התחשבות באדם האחר.

אנשים אנוכיים חושבים רק על עצמם, תוך התעלמות או חוסר התחשבות ברגשות של אחרים. הם מצפים שתענו על צרכיהם, הן הפיסיים והן הרגשיים, ללא כל הדדיות מצידם. הם לעתים קרובות יגרמו לך להרגיש אחראי לאושר ומצבי הרוח שלהם.

כאשר איכפתיות ונדיבות אינם זורמים בשני כיוונים, זהו דגל אדום למערכת היחסים.

מניפולציה

מניפולאטור ישתמש בלחץ או רגשות אשמה כדי לגרום לך לעשות דברים שאינך רוצה לעשות. לעתים קרובות גם דברים שאינך לא מרגיש שהם נכונים.

כל פעם שמישהו גורם לך להרגיש אשם, משתמש במורת רוח או איומים כדי להשפיע עליך, או מאיים במניעת אהבה או תשומת לב כעונש, זו מניפולציה. אם זה גורם לך לעשות דברים שאינך חש בנוח איתם על מנת לרצות מישהו אחר, זהו דגל אדום שכדאי לשים לב אליו.

ביקורתיות מוגזמת ותכופה

כולנו יכול להיות ביקורתים לרעיונות והתנהגויות של אחרים, אבל כשהביקורת מושמעת בתדירות גבוהה ונעשית מתוך כוונה לפגוע או לזלזל, זה לא יכול להיות מצב בריא.

אנשים ביקורתיים יגרמו לך להרגיש לא ראוי וחסר תועלת. הם שוב ושוב ימעיטו בערך שלך, בערך המחשבות שלך, ילגלגו על ההתנהגות שלך והמילים בהן אתה משתמש. לעתים קרובות הם עלולים גם להשפיל אותך בפני אחרים.  לעיתים אחרות הביקורת תעשה רק בצורה פרטית אבל זה רק בגלל שהם לא רוצים שאנשים אחרים יתייחסו אליהם בצורה שלילית.

בכל פעם שמישהו גורם לך להרגיש כאילו אתה לא מספיק טוב, מספיק אינטליגנטי, מספיק אטרקטיבי או שהרעיונות שלך הם טיפשיים או חסרי ערך, פעמוני האזהרה צריכים להישמע.

שינויים פתאומיים במצב הרוח

ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד לא שייכים למערכות יחסים. שינויים פתאומיים ובלתי צפויים במצב הרוח הם דוגמא לסוג של התנהגות מאוד לא בריאה למערכות יחסים. זה מאוד מבלבל ומתיש לנסות להתמודד עם שינויים פתאומיים במצב רוחו של אדם אחר.

אדם שמשתולל בהתקף של כעס דקה אחת, מחייך ומתנהג כאילו שום דבר לא קרה בדקה הבאה הוא אדם לא יציב הזקוק לסיוע.

אנשים בעלי שינויים קיצוניים במצב הרוח יכולים להיות סופר רגישים לדברים שנאמרים או נעשים. דברים קטנים או בלתי צפויים מדליקים אותם במהירות וגורמים להם שינויי מצב רוח קיצונים

סוג זה של התנהגות מקובל ביחסי התעללות ויכול להיות סימן לחוסר איזון נפשי.

חוסר יושר

לחוסר יושר אין מקום במערכת יחסים בריאה. חוסר יושר הינה תכונה שגויה מיסודה הגורמת לשחיקה של האמון בין שני אנשים המנסים לבנות חיים משותפים.

השקרים יכולים להיות גדולים או קטנים, הגזמות או המצאה מוחלטת, לעתים ללא שום סיבה נראית לעין. אנשים הופכים להיות לא ישרים מכמה סיבות: ייתכן שהם מנסים להגדיל את  החשיבות העצמית שלהם, לחלץ את עצמם מצרות, לנסות לפגוע באחרים או לגרום לדרמה מיותרת. הסיבה לרוב לא רלוונטית, חוסר של יושר גורם לחוסר אמון והופך מערכת יחסים בריאה לבלתי אפשרית.

חוסר אחריות

התנהגות חסרת אחריות יכולה ללבוש צורות רבות ויכולה להיות קשה מאוד לאבחון.

בעיות כספיות קבועות או ניהול כושל של כסף יכולות להיות סימן לאדם חסר אחריות, כמו גם חוסר יכולת לשמור על עבודה למשך זמן רב.

כאשר מישהו מצפה מאחרים לתמוך בו מבחינה כלכלי או לחלץ אותם בקביעות כאשר יש להם קושי בחיים, זה דגל אדום ברור.

כל אחד צריך לעזור פה ושם, אבל דפוס של ציפייה מאחרים לתקן את הטעויות שלהם או לטפל בהם בצורה קבועה היא בעיה.

במערכת יחסים בריאה על  שני הצדדים לקחת אחריות על ההחלטות שלהם ולענות על הצרכים שלהם.

 

מערכת יחסים בריאה ומספקת יכולה להיות הדבר החשוב ביותר בחיינו, אבל כאשר היא הופכת להיות לא בריאה, היא גם יכולה לעשות נזק גדול.

מערכת יחסים בריאה מבוססת על אמון, טוב לב, כבוד, הבנה ונדיבות. כזו שנותנת תמיכה ועידוד.מערכת יחסים לא בריאה מכילה אלימות, חשדנות, אכזריות, חוסר אחריות, חוסר איזון של כוח, האשמות, מניפולציה, או קנאה קיצונית. כאשר יש חוסר ההתחשבות וכבוד ביחסים, התוצאות יכולות להיות הרסנית מבחינה פיזית ונפשית.

שימו לב לדגלים האדומים, התייחסו לסימני האזהרה וצאו במהירות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *