עשרה טיפים לשמירה ואחזקת המחשב

 

  1. ניקיון – כמו שמנקים את כל הבית, צריך גם לנקות את המחשב. כאשר אנו מדברים על נקיון שישמור על המחשב העיקר הינו פנים המחשב, יש לפתוח את קופסת המחשב, להיעזר בשואב אבק, ובעדינות לנקות אבק שהצטבר בתוך המחשב. אבק שנוגע בלוח האם של המחשב הינו מוליך חשמל, וככזה הוא עלול ליצור קצרים בין רכיבים. סילוק האבק ימנע קצרים חשמליים, וישמור על חיי הלוח לתקופה ארוכה.
  2. עקב אכילס – ישנו אחד כזה בכל מחשב וזה ספק כוח. ספק כוח אפשר שהינו אחד הרכיבים הפשוטים ביותר במערכת המחשב, והקריטי ביותר. הפסקת חשמל בבית, מתג פחת שקפץ, ברקים בחורף, כל אלו מהווים איום על רכיבי מערכת המחשב, כאשר ניצב ראשון מול כל הסכנות ספק הכוח. מה כדאי ומומלץ לעניין זה ?  מומלץ לבצע רכישת ספק כוח איכותי, כזה שעולה לכל הפחות 150 שח. לצד זה המהדרין שבמהדרין ירכשו אל-פסק, מכשיר זה מהווה מגן נוסף מפני קפיצות מתח, ברקים וכו'. המלצת הטכנאי הינה להחליף ספק כוח פעם ב-3 שנים, זאת לאור העובדה שספק הכוח מתיישן, רכיבים שלו מתפקדים פחות טוב, ושוב ישנה סכנה ממשית לרכיבי המחשב.
  3. גיבויים – לצד תקלות מרובות אפשריות שמגיעות על כמעט כל אחד מאיתנו, ישנו פתרון לשמירה על החומר הקיים בדמות גיבוי. ידוע כי רוב האוכלוסייה הפרטית שנעזרת במחשבים איננה מגבה. דיבר זה מזכיר לכם שכדאי לכם לגבות את החומר, כי כל רגע ורגע החומר נמצא ברמת סיכון מסוימת, בין אם מתקלה במחשב, טעות משתמש, וירוס קטלני, ברקים, ועוד. הזמן שייקח לכם לגבות חומר רגיש לרוב יהיה עניין של בין כמה דקות לשעה של צריבת עשרות דיסקים. הקדישו לכך זמן, ותוכלו להיות רגועים בלילה.Tips for keeping and maintaining computer
  4. מחסן מידע –ישנה נטייה להעמיס את המחשב לאורך חייו במידע רב, נטייה זו נובעת מהעבודה שאנו מתקינים תוכנות, ומעוניינים לעיתים לשמור אותם גם אם אין בהן צורך, לעיתים אף אנו מתקינים, ושוכחים בכלל שהתקנו. יש לזכור שמידע שהתקנו נדבק למחשב, ומומלץ לשם פעילות מחשב תקינה למחוק כל תוכנה שאין בה צורך. עצה זו חלה גם על קבצים שאין לנו צורך בהם, כל אלו מעמיסים על כונן קשיח של המחשב.
  5. ביצועים – ישנם פתרונות רבים בדמות שיפור ביצועי המחשב, הפתרון הקלאסי , המיידי, והפשוט ביותר הינו הפרמוט. פרמוט המחשב זו פעולה שבה כל המידע נמחק, ומותקנת מחדש מערכת הפעלה. הפעולה הינה אגרסיבית שכן מתבצעת פעילות מחיקה מלאה של כל המידע, יש לזכור לצד הפרמוט שישנם פתרונות ביצועים נוספים כגון הרחבת זכרון מערכת, החלפת יחידת עיבוד, החלפת כרטיס מסך, ביצוע איחוי לדיסק קשיח, או ביצוע אופטימיזציה למערכת הפעלה.
  6. גראפיקה – החלוץ הראשון של גראפיקה הינו כרטיס מסך של המחשב. בעבר לכרטיס המסך לא הייתה שום משמעות לעניין זה והמעבד היה הפועל השחור לעניין תצוגת המסך. כיום, כרטיס המסך מהווה גורם מרכזי לביצועי המחשב בעת פעילות גראפית. הצורך וההחלטה ברכישת כרטיס גראפי איננה זהה לכולנו שכן חלקנו אינם זקוקים לביצועים גראפים, כגון מחשבים משרדיים, או אנשים שאינם משחקים במשחקי מחשב. בחירת כרטיס גראפי איכותי חלה על צרכני משחקי מחשב, ומומלצת בחום רב. רכישת מחשב חדש ללא כרטיס מסך תגרור מחשב אנימי ללא יכולת הפעלת משחקים גראפים.
  7. וירוסים – וירוס הינה תוכנה שנכתבת ע"י אנשים כאשר מטרת התוכנה לבצע שינויי כלשהו במידע הקיים במחשב. הגנה מפני וירוסים דורשת בסה"כ התקנת תוכנת אנטי וירוס מעודכנת, וביצוע עדכונים לתוכנה זו מידי יום ביומו. שמירה על המערכת בעזרת תוכנה, ביצוע עדכונים יעזרו לנו לגלוש את נהר המידע הלא רצוי. מומלץ גם לגלוש באתרים מוכרים.
  8. רוגלות וספיוור – מונח יחסית חדש של תוכנות שמטרתם שונה לחלוטין מוירוסים. הרוגלה נולדה לשאוב מידע מהמחשב ולהעביר אותו לגורם זר. רוגלה משמע ריגול, לרוב הרוגלות מחפשות כרטיסי אשראי שאנו משתמשים לעיתים באינטרנט. הגנה מפני תוכנות אלו הינה הכרחית ונעשית בעזרת כל תוכנת אנטי-ספי, או תוכנת אד-וור. מומלץ להתקין תוכנה כשזו ולשמור עליה מעודכנת. סריקת מחשב מפני תוכנות אלו מומלצת לפחות אחת לשבוע.
  9. גלישה – אנו מעוניינים לגלוש במחשב מידי יום, עלינו לזכור שגם גלישה יכולה להוות מפתח לשמירה על המחשב. גלישה בטוחה הינה גלישה שתבוצע בעיקר באתרים שאנו מכירים, מומלץ להתרחק מאתרים בעיקר בחו"ל שמפרסמים תוכן לאנשים בוגרים. אתרים אלו פעמים רבות עלולים להחדיר למחשב בעזרת הדפדפן תוכנות לא רצויות, שיקשו עלינו בהמשך לגלוש. אתרים נוספים שמהווים גורם בעייתי בעיקר בחו"ל הינם אתרי הימורים.
  10. רשת ביתית – לרובנו כיום מעל מחשב אחד בביתנו, כאשר רשת ביתית הפכה לפתרון איכותי בכל בית. לצד הפתרון וההתחדשות באורח קלאסי ישנם סכנות של ניהול וטיפול ברשת. הגורם הבעייתי המרכזי הינו ברשת אלחוטית בבית. בעת התקנת הרשת האלחוטית יש לדרוש מהגורם המתקין טכנאי מחשבים לדאוג להצפין את הרשת ע"י קוד. מומלץ כמובן לבקש מהטכנאי לשמור לכם את הקוד ביומן כלשהו (לא על המחשב) לשם אחזור הקוד בעתיד. הצפנת הרשת מונעת מגולשים לא רצויים לחדור אל המחשבים שלכם, לגלוש, ולעשות דברים לא רצויים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *