עשרה דברים שכדאי לדעת על מזון אורגני

 

  1. חקלאות אורגנית היא צורת חקלאות המנסה להקטין או למנוע את השימוש בתשומות חקלאיות חיצוניות, בעיקר כימיקלים סינתטיים ואורגניזמים מהונדסים גנטית. זו מערכת ניהול ייצור הוליסטית שמעודדת ומגבירה את הבריאות החקלאית-סביבתית כולל מגוון המינים, מחזורים ביולוגיים, ופעילות ביולוגית של הקרקע.

  2. בשם מזון אורגני אפשר לכנות מזון אשר כל החוליות בשרשרת שהביאו להיווצרותו הן אורגניות אף הן: השקיית הגידולים החקלאיים ומי השתייה של המשק החי יעדיפו שימוש במי-תיהום שנבדקו כי אינם מזוהמים בשאריות הדברה; מזון ודשנים המסופקים לאורך תקופת הגידול ישאו תו תקן אורגני; תוספים בזמן העיבוד יהיו אורגניים בעצמם.

  3. הבסיס של חקלאות אורגנית שם את הדגש על בריאות הקרקע. חסידי השיטה מאמינים שקרקע בריאה, המתוחזקת ללא השימוש בחומרי דישון והדברה, ומשק חי הגדל ללא שימוש בתרופות, מניבה מזון באיכות גבוהה מאשר חקלאות קונבנציונאלית, מבוססת כימיקלים. במספר ארצות באירופה, בארצות הברית וגם בישראל, החקלאות האורגנית מוכרת בחוק ומווסתת על ידי הממשל.organic vegetables

  4. שימוש באוכל אורגני מונע מאנשים לאכל קוטלי חרקים כימים אשר משמשים לעיתים קרובות בגידול פירות וירקות באוכל מסחרי רגיל. בעלי חיים המשמשים לבשר אינם מקבלים אנטיביוטיקה ותרופות אחרות אשר נשארות בגוף החיה ולפיכך באוכל אותו אנו אוכלים.

  5. חקלאות אורגנית גם שומרת על כדור הארץ. בחקלאות מסחרית רגילה משתמשים לעיתים קרובות בכימיקאלים מסוגים שונים המיועדים לרוב להדברת מזיקים. חומרים אלו  משפיעים על בעלי חיים כמו ציפורים וחרקים הנמצאים בטבע ,חודרים למי התהום וגורמים למות של צמחים ועצים רבים.

  6. בעלי החיים מהם מופקים מוצרי מזון אורגני מטופלים בשיטות בתנאי מחיה משופרים הכוללים מרחבי מחייה גדולים יותר המאפשרים תנועה ומקטינים את הצפיפות והסיכון להתפשטות מחלות, תזונה אורגנית שמתאימה לצרכיהם, שימוש באמצעים טבעיים כתרופות וחיסונים מונעים. כל אלה מאפשרים גידול בעלי חיים למאכל ללא שימוש בהורמונים ובתרופות (בעיקר אנטיביוטיקה), למעט מקרים בהם התפרצה מחלה שלא ניתן לרפא אותה אחרת

  7. קיים פיקוח על חלק מהמגדלים אורגניים וחלק מהחנויות המוכרות תוצרת אורגנית. הפיקוח עומד בתקן האירופאי המחמיר שאינו סובל כל נוכחות של חומר האסור לשימוש בחקלאות אורגנית (בניגוד לתקן האמריקאי המאפשר נוכחות כימיקלים במידה מוגבלת). על מזון שאינו אורגני לא קיים כל פיקוח מסודר; לצרכן אין כל דרך לדעת האם המזון אותו הוא קונה טופל בהתאם לתקן הקיים לגבי שימוש בכימיקלים בחקלאות.

  8. מחקרים מראים כי יתרון האוכל האורגני אינו רק העדר חומרי ההדברה אלא גם ריבוי ויטמינים ומינרלים החשובים למבוגרים אך בעיקר לילדים הזקוקים להם בתהליך הגדילה. התהליך ההולך ומתרחב בארץ ובעולם של צריכת מזון אורגני, נעשה בעקר מחשש מפני חומרי ההדברה. אולם כעת מתגלה כי למזון אורגני יש גם יתרונות תזונתיים ובריאותיים חשובים

  9. כדי לדעת מהו מזון אורגני כדאי גם לדעת מה אינו מזון אורגני. המונחים הבאים גורמים לרוב לבלבול רב מקרב צרכני המזון האורגני אבל הם אינם אורגנים.
    בריאות – יתכן שמזון המסומן  "בריאות" יהיה בריא יותר, אבל זה עוד לא הופך אותו לאורגני.
    טבעי –  כל מה שבא מהטבע הוא "טבעי". מיץ טבעי הוא כזה שעל פי הצהרת היצרן אין בו חומרים משמרים, אבל אם הפרות רוססו בחומרי הדברה  הם אינם אורגניים.
    ביו  (Bio)– ביו זה לא אורגני.

  10. החיסרון העיקרי של המזון העיקרי הוא כמובן המחיר. הערכה היא כי עקב תקורות הגידול הגדולות המזון האורגני יקר יותר בעשרות אם לא מאות אחוזים ממזון שאינו אורגני דבר שעושה אותו בעיקר נחלתם של עשירים. יצרני האוכל האורגני מקווים כי עקב הגידול בצריכה יוזל המזון האורגני בכ 20 אחוזים בשנים הקרובות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *